Λ. Σ.: Η μουσική του John Williams στην ταινία «Star Wars-The Phantom Menace» του 1999

Σύνδεσμος Ταινίας:
Movie no.1 (The Phantom Menace) Trailer

Movie no.1 (The Phantom Menace) Soundtracks

Ο John Williams γεννήθηκε το 1932 και είναι Αμερικανός συνθέτης, μαέστρος και κιθαρίστας. Στην καριέρα του, η οποία διαρκεί πάνω από 6 δεκαετίες, έχει συνθέσει μερικά από τα πιο δημοφιλή μουσικά θέματα ταινιών στην ιστορία του κινηματογράφου, όπως: Τα σαγόνια του καρχαρία, Ο Πόλεμος των Άστρων, Σούπερμαν, Ιντιάνα Τζόουνς, Ε.Τ. ο Εξωγήινος, Τζουράσικ Πάρκ και Χάρι Πότερ. Επίσης, έχει συνθέσει μουσική για 4 Ολυμπιακούς Αγώνες και αναρίθμητα κλασσικά κονσέρτα και έργα για ορχηστρικά και σόλο σύνολα. Ο Williams με 50 (!) υποψηφιότητες για Oscar έχει κερδίσει 5 βραβεία Oscar, 4 Χρυσές Σφαίρες, 7 BAFTA και 22 βραβεία Grammy. Το 2005, το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου διάλεξε το μουσικό θέμα του Πολέμου των Άστρων ως το σπουδαιότερο μουσικό θέμα σε 8 από τις 20 ταινίες με τις μεγαλύτερες εισπράξεις στους αμερικανικούς κινηματογράφους. Η ταινία του Πολέμου των Άστρων με τίτλο «Η Αόρατη Απειλή» είναι μια αμερικανική ταινία επιστημονικής φαντασίας σε σκηνοθεσία του George Lucas και πρωταγωνιστές τους Λίαμ Νίσον, Νάταλι Πόρτμαν και Γιούαν ΜακΓκρέγκορ. Είναι μια παραγωγή του Ρικ ΜακΚάλουμ και η 4η ταινία της σειράς «Ο Πόλεμος των Άστρων». Η ταινία προτάθηκε για 12 βραβεία μεταξύ των οποίων ήταν και το Oscar καλύτερου ήχου και καλύτερων ηχητικών εφέ.

Σε έναν γαλαξία πολύ πολύ μακριά ένα μαγικό ταξίδι ξεκινάει με το μεγαλύτερο έπος στην ιστορία του κινηματογράφου. Ρομπότ, ηρωικοί ιππότες, αλλόκοτα εξωγήινα πλάσματα, πριγκίπισσες, βγαλμένα όλα από ένα παραμύθι που έμελλε να γίνει διαχρονικό. Ο σκηνοθέτης George Lucas έκανε ειδική συμφωνία με τον κολοσσό της κινηματογραφικής μουσικής, John Williams. Ζήτησε κάτι διαφορετικό, ένα πλούσιο ορχηστρικό θέμα, που να μην κουράζει και ταυτόχρονα να εξυψώνεται με λυρισμό. Ο Williams έκανε αυτό ακριβώς που του ζήτησε ο σκηνοθέτης και ακόμα περισσότερα. Τα γράμματα ξεκινούν να εξιστορούν τι συνέβη και χάνονται με φορά προς τα πάνω στο απέραντο διάστημα. Τα συνοδεύει ένα πλούσιο ανοιξιάτικο θέμα που μπορεί να συγκριθεί με οποιοδήποτε αριστούργημα κλασσικής μουσικής, αναγνωρίσιμο και επικροτούμενο από όλες τις γενιές ανά τον κόσμο. Ο Williams είναι η απόλυτη αυθεντία στο να χρησιμοποιεί τη μουσική για να εντείνει τη δράση, το πάθος και το δράμα σε μια ταινία και αυτές οι ιδιαίτερες συνθέσεις είναι το αποκορύφωμα της σειράς ταινιών «Ο Πόλεμος των Άστρων».

Στην ταινία «Star Wars-The Phantom Menace» ενορχηστρωτές ήταν ο Conrad Pope και ο John Neufeld. Με το κομμάτι «Main Theme»Star Wars-Main Theme Soundtrack που ξεκινάει η ταινία ο Williams έκανε εξαιρετική δουλειά δημιουργώντας ένα αξεπέραστο, επικό Soundtrack που ακούγεται σε κάθε ταινία και το οποίο έπαιξε σημαντικό ρόλο στην κατ’ επέκταση μεγάλη επιτυχία της. Χαρακτηριστικά του είναι η δυναμικότητα, η ένταση και η πολεμική ατμόσφαιρα. Η ορχήστρα είναι πλήρης και ογκώδης με τα χάλκινα και τα πνευστά να κυριαρχούν. Στόχος του ήταν να δοθεί στρατιωτική αίσθηση, αλλά και να ακουστεί και κάτι λυρικό. Ένα χαρακτηριστικό της σύνθεσης είναι το χτίσιμο των εντάσεων, με τη σταδιακή αύξηση των οργάνων και με crescendo. Οι εντάσεις αυτές ξεσπούν άλλοτε σε δυναμικές κορυφώσεις και άλλοτε σε ηρεμία που έρχεται ξαφνικά και παύει την ροή της μουσικής. Έτσι, δημιουργούνται συνεχείς αντιθέσεις μεταξύ των μερών του κομματιού. Οι τεχνικές των οργάνων ποικίλουν καθιστώντας το κομμάτι πλούσιο σε ορχηστρικά εφέ και ταιριάζουν απόλυτα με την εικόνα της ταινίας που περιέχει την όψη των πλανητών, την εμφάνιση διαστημοπλοίων, τις βολές των όπλων. Το τρέμολο, το σόλο πίκολο, τα ατονικά στοιχεία, καθώς και τα ηχηρά χάλκινα που συνοδεύονται από ψηλά ξύλινα πνευστά δημιουργούν ένα άκουσμα που πλέον παραπέμπει το νου του ακροατή στις ταινίες του «Star Wars».

Το δεύτερο κομμάτι «Anakin’s Theme» Star Wars-Anakin's Theme Soundtrack αποτελεί το θέμα του μικρού Anakin Skywalker ο οποίος στην πορεία αλλάζει από καλός και γίνεται ο κακός Darth Vader. Η εναλλαγή αυτή διαγράφεται μέσα στη σύνθεση, η οποία ξεκινά από ένα παιδικό άκουσμα και καταλήγει σε μια ατμόσφαιρα μυστηρίου. Η σύνθεση της ορχήστρας σε αυτό το κομμάτι είναι διαφορετική, καθώς λείπουν τα ισχυρά χάλκινα πνευστά. Η ένδειξη Moderato δηλώνει πως πρέπει να εκτελεστεί απαλά και ευγενικά. Το κομμάτι χαρακτηρίζεται από ομοφωνία, ισορροπία και μια συνεχή λογική ροή της μελωδίας και της ορχήστρας. Οι αντιθέσεις μέσα στο κομμάτι σχετίζονται με το ύφος, που φαίνεται όμως έντονα στο τέλος, με την τονικότητα από μείζονα σε ελάσσονα και με το ρετζίστρο της ψηλής και της χαμηλής περιοχής. Αυτό που φαίνεται να διατηρεί την συνέχεια είναι η συνεχής ύπαρξη εγχόρδων. Παρ’ ότι η σύνθεση ξεκινάει με πνευστά, τα έγχορδα και κυρίως τα πρώτα βιολιά είναι αυτά που κυριαρχούν. Τα κρουστά είναι ελάχιστα και ακούγονται μόνο στην κορύφωση της σύνθεσης.

Το τρίτο κομμάτι που θα αναλύσω με τίτλο «Duel of the Fates» Star Wars-Duel of the Fates Soundtrack συνοδεύει την τελική σκηνή μάχης μέχρι θανάτου δυο ιπποτών Jedi εναντίον ενός πρώην Jedi που πέρασε στην σκοτεινή πλευρά της Δύναμης, δηλαδή πρόκειται για μια διαμάχη ανάμεσα στο καλό και στο κακό. Ο πολεμικός χαρακτήρας και η περιπέτεια αποδίδονται με την πυκνή ρυθμική διάρθρωση, τις εναλλαγές ηχοχρωμάτων και το γρήγορο τέμπο. Η ορχήστρα είναι πλήρης με τα χάλκινα πνευστά να κατέχουν κυρίαρχο ρόλο. Αντιλαμβανόμενος την σκηνή ως μια ιεροτελεστία, ο Williams ξεκινάει το κομμάτι με μια τετράμετρη χορική εισαγωγή που κινείται σε χαμηλά ρετζίστρο για όλες τις φωνές, ώστε να δώσει την εντύπωση του αρχαϊκού. Στη συνέχεια στο μέτρο 5 το τέμπο έρχεται στο 160 από το 66 και η ένδειξη είναι Allegro Deci so, δηλαδή με αποφασιστικότητα. Από αυτό το σημείο εισάγεται σταδιακά η ορχήστρα, η οποία για αρχή είναι λιτή και στη πορεία αυξάνει δημιουργώντας ένα εσωτερικό crescendo. Το άλτο-φλάουτο ενισχύει την ατμόσφαιρα της αγωνίας και του κακού που παραμονεύει με το θαμπό ηχόχρωμά του. Τα κρουστά προσδίδουν στη σύνθεση ένα μεταλλικό ηχόχρωμα που αρμόζει για τη συνοδεία των χάλκινων πνευστών, ενισχύοντας τον ρυθμό του πολέμου και τη χορευτική πλευρά της σκηνής. Αξίζει να παρατηρήσουμε πως η χρήση του tam-tam στο κομμάτι αυτό είναι κατάλληλη, αφού το συγκεκριμένο κρουστό χρησιμοποιήθηκε ως σύμβολο θανάτου και μας προμηνύει το αποτέλεσμα της μάχης αυτής. Η δυναμική αυξάνεται και στο μέτρο 66 έχει φτάσει στο Fortissimo. Το ισχυρό τονίζεται μόνο από τα κόντρα-μπάσο. Η ορχήστρα φέρει και τη συνοδεία των ογδόων, η οποία δεν λείπει καθόλου από την αρχή της σύνθεσης.

Συνοψίζοντας για τον μεγάλο αυτό συνθέτη, ο Williams έχει συνθέσει σε Jazz, ατονικό, pop, κλαδικό ιδίωμα και έχει χρησιμοποιήσει πολλές τεχνικές συνθετικές και ενορχηστρωτικές. Κάθε φορά το αποτέλεσμα είναι κατάλληλο για την ταινία που συνθέτει. Εισάγοντας την συμφωνική μουσική στον κινηματογράφο, την εισήγαγε και στην ζωή του κοινού δημιουργώντας μια νέα γενιά οπαδών. Το Soundtrack του «Star Wars» αποτελεί την πιο μνημειώδης δουλειά του τεράστιου συνθέτη. Κλείνω με τα λόγια του John Williams: «Για εμένα επιτυχία είναι όταν ένας θεατής βγαίνει από την σκοτεινή αίθουσα, να σιγοτραγουδά την μελωδία του κυρίως θέματος της ταινίας. Τότε λέω ναι!!! Τα κατάφερα».

Λ. Σ. - Γ3 -4ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας- Νοέμβριος 2020.

Επόμενη Εργασία


Επιστροφή στην λίστα Γ: Κινηματογράφος


Επιστροφή Αρχική Σελίδα Εργασιών