Trauermusik του Paul Hindemith: Α. Ν. -Γ2

Ο Paul Hintemith γεννήθηκε στο Χάναου της Γερμανίας, ξεκίνησε από νεαρή ηλικία μαθήματα βιολιού, ενώ στην συνέχεια εισήχθη στο Ωδείο Χόσχε της Φρανκφούρτης, όπου σπούδασε βιολί, σύνθεση και διεύθυνση ορχήστρας. Παράλληλα κέρδιζε τα προς το ζην παίζοντας βιολί σε χορούς ή σε παραστάσεις μιούζικαλ. Εργάστηκε επίσης ως διευθυντής ορχήστρας στην ορχήστρα του Μουσείου Φρανκφούρτης από το 1915 έως το 1923, ενώ επίσης από το 1914 συμμετείχε στο Κουαρτέτο εγχόρδων "Ρέμπνερ" παίζοντας δεύτερο βιολί κι αργότερα βιόλα. Το 1921 ίδρυσε το Κουαρτέτο "Άμαρ" παίζοντας βιόλα με το οποίο πραγματοποίησε περιοδείες στην Ευρώπη.

Το 1922 ο Πάουλ Χίντεμιτ άρχισε να γίνεται γνωστός στο διεθνές κοινό όταν κάποια έργα του ερμηνεύτηκαν στο Φεστιβάλ της Διεθνούς Ένωσης Σύγχρονης Μουσικής στο Σάλτσμπουργκ. Την επόμενη χρονιά, άρχισε να εργάζεται ως διοργανωτής στο Φεστιβάλ Ντοναουεσχίνγκεν, στου οποίου το πρόγραμμα συμπεριέλαβε έργα Avand-Guarde συνθετών, όπως ο Άντον Βέμπερν και ο Άρνολντ Σένμπεργκ. Από το 1927 δίδαξε σύνθεση στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής του Βερολίνου.

Το έργο του Paul Hindemith

Το έργο του συγκρίνεται συχνά με εκείνα των μεγάλων συνθετών του Mπαρόκ. Τα πρώιμα έργα του διαθέτουν ένα υστερο-ρομαντικό ιδίωμα, ενώ αργότερα συνέθεσε εξπρεσιονιστικά έργα των οποίων το ύφος προσιδιάζει σε αυτό του Άρνολντ Σένμπεργκ, πριν το σειραϊκό δωδεκαφθογγικό και αντιστικτικό στυλ του 1920. Έχουν χαρακτηριστεί ως νεοκλασικά αν και διαφέρουν κατά πολύ από το ύφος του Ιγκόρ Στραβίνσκι του οποίου τα έργα έχουν χαρακτηριστεί με τον ίδιο όρο. Είναι πάντως γεγονός ότι ο Πάουλ Χίντεμιτ έχει επηρεαστεί περισσότερο από την αντιστικτική γλώσσα του Μπαχ και λιγότερο από την κλασσική σαφήνεια του Μότσαρτ.

Το πιο δημοφιλές έργο του Πάουλ Χίντεμιτ είναι οι Συμφωνικές Μεταμορφώσεις σε Θέματα του Καρλ Μαρία φον Βέμπερ το οποίο έγραψε το 1943. Το έργο αυτό είναι βασισμένο σε μελωδίες από διάφορα έργα του Καρλ Μαρία φον Βέμπερ, καθώς και στην όπερα "Τουραντό" του Τζιάκομο Πουτσίνι. Χαρακτηριστικό του είναι ότι μετασχηματίζει και προσαρμόζει τα θέματα που χρησιμοποιεί, έτσι ώστε σε κάθε μέρος να κυριαρχεί ένα θεματικό μοτίβο.

Trauermusik του Hindemith

Στις 19 Ιανουαρίου 1936, ο Paul Hindemith ταξίδεψε στο Λονδίνο, σκοπεύοντας να παίξει το κονσέρτο βιόλας του Der Schwanendreher, με τον Adrian Boult και τη Συμφωνική ορχήστρα του BBC στο Queen’s Hall, στις 22 Ιανουαρίου. Αυτή ήταν η βρετανική πρεμιέρα του έργου. Ωστόσο, λίγο πριν τα μεσάνυχτα στις 20 Ιανουαρίου, ο βασιλιάς George V πεθαίνει. Η συναυλία ακυρώνεται, αλλά ο Μπουλτ και ο παραγωγός μουσικής του BBC Εντουαρντ Κλαρκ ήθελαν ακόμα τη συμμετοχή του Hindemith σε οποιαδήποτε μουσική θα μεταδιδόταν στη θέση της λόγω του αιφνίδιου γεγονότος. Συζήτησαν για ώρες τι θα μπορούσε να είναι ένα κατάλληλο κομμάτι, αλλά τίποτα δεν μπορούσε να βρεθεί, οπότε αποφασίστηκε ότι ο Hindemith θα έπρεπε να γράψει κάτι νέο. Την επόμενη μέρα από τις 11 π.μ. έως τις 5 μ.μ, ο Hindemith κάθισε σε ένα γραφείο και έγραψε την Traousermusik για ορχήστρα βιόλων και χορδών, φόρο τιμής στον αείμνηστο βασιλέα. Η Trauermusik εκτελέστηκε εκείνο το βράδυ σε μια ζωντανή μετάδοση από ένα ραδιοφωνικό στούντιο του BBC, με τον Boult να διευθύνει και τον συνθέτη ως σολίστ.

Κατά την άποψή μου, μόλις παρακολούθησα το έργο, ήταν απίθανο διότι οι διάφοροι ήχοι που έβγαιναν από τις βιόλες χαμήλωναν και δυνάμωναν δίνοντας έμφαση στις πιο χαμηλές νότες και στις πιο δυνατές αντίστοιχα. Επίσης, πίσω από το έργο κρυβόταν και μια συγκινητική ιστορία που ήταν η αφορμή για να γράψει ο Hindemith αυτό το εντυπωσιακό έργο!

Paul Ηindemith: Trauermusik

Α. Ν. -Γ2 -4ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας- Νοέμβριος 2020.

Επιστροφή στην λίστα Γ2: 20ος αιώνας

Επόμενη εργασία: Samuel Barber