Η μουσική της Ιαπωνίας, της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Ο χορός Eisa στην Οκινάουα της Ιαπωνίας (Ν. Α. -Β2)

Ο νομός Οκινάουα (Okinawa) της Ιαπωνίας, βρίσκεται στα νησιά Ρίου Κίου με πληθυσμό 1.457.162 (2 Φεβρουαρίου 2020). Η Νάχα είναι η πρωτεύουσα και μεγαλύτερη πόλη της. Το νησί Οκινάουα, είναι το μικρότερο και το νοτιότερο από τα κύρια νησιά της Ιαπωνίας, βρίσκεται μεταξύ Ιαπωνίας και Ταϊβάν και απέχει 550 χιλιόμετρα νοτιδυτικά από την κεντρική χώρα. Από τα νησιά αυτά προέρχεται ο λαϊκός χορός Eisa αλλά και το παραδοσιακό όργανο Shamisen. Στην εργασία αυτή έχω επιλέξει να παρουσιάσω 2 βίντεο που δείχνουν τον λαϊκό – παραδοσιακό χορό Eisa στην Οκινάουα της Ιαπωνίας.

1ο βίντεο: Ryukyu Mura Eisa and Sanshin - YouTube

Το βίντεο αυτό έχει τίτλο «Eisa (drum dance) Okinawa» το οποίο τράβηξε ένας τουρίστας – yutuber o Okityler που βρέθηκε σε ένα παραδοσιακό χωριό των νήσων Ρίου Κίου στην Οκινάουα της Ιαπωνίας το καλοκαίρι του 2011. Σε αυτό ακούγεται αρχικά ένα παραδοσιακό τραγούδι που έλεγαν από παλιά οι γονείς για να τρομάξουν τα παιδιά τους ώστε να κοιμηθούν, υπό τη συνοδεία των παραδοσιακών οργάνων sanshin και Taiko και στη συνέχεια παρουσιάζεται ο παραδοσιακός χορός Eisa, από ομάδα χορευτών της περιοχής, υπό τη συνοδεία των παραπάνω οργάνων αλλά και ρυθμικού σφυρίγματος με τα δάκτυλα του χεριού. Στο τέλος του βίντεο παρουσιάζονται σύντομα τα χαρακτηριστικά των οργάνων από τοπικό μουσικό.

2ο βίντεο: Okinawa Eisa Festival 2019 -YouTube

Το βίντεο αυτό έχει τίτλο «Okinawa Eisa Festival 2019» το οποίο τράβηξε το καλοκαίρι του 2019 o Raul Jochi, ο οποίος κατοικεί στην Ιαπωνία και στο κανάλι που διατηρεί στο Yutube παρουσιάζει διάφορα βίντεο με ιαπωνικές εκδηλώσεις και φεστιβάλ του χορού Eisa, όπως αυτό που παρουσιάζεται στους δρόμους της Νάχα της πρωτεύουσας της Οκινάουα.

Η Eisa έχει τις ρίζες της σε μια βουδιστική παράδοση αιώνων και είναι ένας χορός Bon που εκτελείται από νέους ανθρώπους της κάθε κοινότητας κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ Bon, για να τιμήσει τα πνεύματα των προγόνων τους. Ο λαϊκός χορός Eisa σηματοδότησε το τέλος του Obon. Υπέστη δραστικές αλλαγές τον 20ο αιώνα και σήμερα θεωρείται ως ζωτικό μέρος του πολιτισμού της Οκινάουα.

Η Eisa σήμερα


Η σύγχρονη Eisa χορεύεται από 20 έως 30 νέους άνδρες και γυναίκες, κυρίως σε διπλές γραμμές ή κύκλους με τη συνοδεία τραγουδιού, ψαλμωδία και drumming από τους χορευτές, καθώς και από λαϊκά τραγούδια που παίζονται στο sanshin. Οι χορευτές βαδίζουν στους δρόμους του χωριού ή της πόλης, τραγουδώντας και χτυπώντας τύμπανα ως αφιέρωμα στους νεκρούς προγόνους τους. Ο χορός Eisa συνοδεύεται με το δυνατό ρυθμό των Taiko ντραμς και τον ήχο του sanshin, ένα είδος Shamisen. (Εικόνα δεξιά).


Τα τραγούδια, τα οποία συνήθως συνοδεύονταν από το ρυθμικό χτύπημα μικρών ντραμς, εξελίχθηκαν πρώτα σε δημοφιλείς βουδιστικές προσευχές και πολύ αργότερα σε μερικά από τα λαϊκά τραγούδια που τώρα τραγουδούν οι χορευτές της Eisa. Είναι ένας χορός που είναι μοναδικός για το βασίλειο Ρίου Κίου, τα νησιά της νότιας Ιαπωνίας. Τα μεγάλα τύμπανα Taiko εμφανίζονται συνήθως σε παραστάσεις χορού σε ολόκληρη την Ιαπωνία, αλλά στην Οκινάουα, οι χορευτές Eisa χρησιμοποιούν έως και τρία είδη τυμπάνων Taiko: το odaiko (το τύμπανο μεγάλου βαρελιού), το shimedaiko (ένα μεσαίο τύμπανο) και το paranku (ένα μικρό τύμπανο χειρός). Οι χορευτές παίζουν, επίσης, μερικές φορές μικρές χάντρες χεριών και καστανέτες. Χαρακτηριστικά είναι τα μοντέρνα κοστούμια που έχουν έντονα χρώματα και διαθέτουν ένα χαρακτηριστικό, πολύχρωμο κόμπο στο τουρμπάνι.


Επίσης, φορούν χαρακτηριστικά γιλέκα, κολάν για να έχουν ευλυγισία και παπούτσια. Υπάρχουν μουσικοί του sanshin που παίζουν τα έγχορδα τους στο παρασκήνιο. Σήμερα η Eisa εκτελείται σε διάφορες χρονικές στιγμές όλο το χρόνο. Για να σηματοδοτήσουν επίσημα το τέλος του Όμπον, ομάδες Eisa από όλο το νησί συγκεντρώνονται για να ανταγωνιστούν μεταξύ τους και να δείξουν αυτό που εξασκούν για πολλές, πολλές εβδομάδες. Οι κριτές θα καθορίσουν τους νικητές συγκρίνοντας όχι μόνο το ταλέντο και τη δημιουργικότητα, αλλά και το επίπεδο ενθουσιασμού κάθε ομάδας και την προσήλωσή τους στις παραδοσιακές οδηγίες.

Eisa και μουσική ανάλυση

Στα 2 βίντεο που επέλεξα παρατηρούμε 2 διαφορετικές μελωδίες, μία από το έγχορδο και μία από τα τύμπανα. Επικρατούν οι πεντατονικές κλίμακες. Έχει επαναλαμβανόμενα σημεία και αρμονία αφού υπάρχει ταυτόχρονη συνήχηση από διαφορετικές νότες-όργανα με κοινό ρυθμό κατά βάση. Ο ρυθμός στο πρώτο βίντεο είναι πιο αργός σε αντίθεση με το δεύτερο, αφού στο δεύτερο βίντεο υπάρχει πιο έντονος ενθουσιασμός λόγω του ανταγωνισμού που υπάρχει στο φεστιβάλ με τις άλλες ομάδες. Σύμφωνα με τη θεωρία του βιβλίου μας είναι δίσημος και αρκετά ελεύθερος, τα όργανα παίζουν με λιτό τρόπο και το τραγούδι είναι ουσιαστικά ένας τρόπος απαγγελίας – προσευχής προς τα πνεύματα των προγόνων τους, που χρησιμοποιεί τονικές διακυμάνσεις.

Συμπεράσματα

Αυτό που με εντυπωσίασε μέσα από τα βίντεο είναι η συγχρονισμένη κίνηση που έχουν οι χορευτές, οι χορογραφίες και οι κραυγές που είναι πολύ ζωντανές και σε κάνουν να θέλεις να συμμετέχεις και εσύ, οι διαφορετικές και πρωτότυπες στολές. Είναι ένας μοναδικός και πρωτότυπος χορός που με το sanshin, τοTaiko και τις κραυγές δίνουν ένα μοναδικό και συναρπαστικό θέαμα.

Ν. Α. -Β2 -4ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας- Δεκέμβριος 2020.

Επιστροφή στην λίστα: Β_Ασία

Επόμενη εργασία: Ινδία, Ούταρ Πραντές: Α. Ν. -Β3