Ιαπωνία: Τραγούδι "Sakura-Sakura" (Β. Δ.-Β. -Β1)

"Sakura" στα Ιαπωνικά σημαίνει άνθη κερασιάς. Το τραγούδι "Sakura" μιλά για τα άνθη της κερασιάς στην εποχή της άνθισης. Το τραγούδι απεικονίζει τις εποχές να αλλάζουν (όταν φτάνει η άνοιξη). Λέγεται ότι το τραγούδι υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια, πριν από τα τέλη του 1800 που εκτυπώθηκε μαζί με μια απεικόνιση μουσικής σημειογραφίας.

Ήταν μια δημοφιλής αστική μελωδία στην Ιαπωνία που πολλοί άνθρωποι τραγουδούσαν μαζί για να περάσουν τον χρόνο τους ευχάριστα. Το Koto είναι ένα κλασικό ιαπωνικό έγχορδο όργανο που είναι συγκρίσιμο με μια άρπα. Συνήθως έχει από 17 έως 25 χορδές, αλλά αυτό ποικίλλει.

Το Sakura γράφτηκε κατά την περίοδο Edo της Ιαπωνίας, περίπου το 1600 έως το 1850 όταν ο σογκουάτο του Tokugawa κυβέρνησε τη χώρα. Αυτό το λαϊκό τραγούδι ήταν απλώς μία τυπική αστική μελωδία, έως ότου η Ακαδημία Μουσικής του Τόκιο το συμπεριέλαβε στη συλλογή Ιαπωνικής μουσικής Koto του 1888 για αρχάριους μαθητές του οργάνου. Οι αρχικοί στίχοι ανασυντέθηκαν το 1941 από το Υπουργείο Παιδείας της Ιαπωνίας.

Οι πρωτότυποι στίχοι στα Ιαπωνικά είναι:

Sakura sakura
yayoi no sora wa
mi watasu kagiri
kasumi ka kumo ka
nioi zo izuru
izaya izaya
mini yukan

Mεταφράζεται στα Ελληνικά ως:

Άνθη κερασιάς, άνθη κερασιάς,
απέναντι από τον ανοιξιάτικο ουρανό,
όσο μπορεί να δει το μάτι.
Είναι ομίχλη ή σύννεφα;
Αρωματικά στον αέρα.
Έλα τώρα, έλα τώρα,
πάμε να τα δούμε!

Ανάλυση του τραγουδιού



Η κύρια μελωδία αυτού του τραγουδιού ξεκινά μετά από ένα σόλο από το παραδοσιακό ιαπωνικό Koto. Η μελωδική γραμμή αποτελείται από δεκατέσσερα μέτρα και εννέα φράσεις. Ολόκληρο το τραγούδι επαναλαμβάνεται με διαδοχή φωνής με συνοδεία και Koto σόλο. Η επανάληψη αυτού του μοτίβου είναι αυτό που κάνει αυτό το τραγούδι να έχει λαϊκές ιδιότητες που μοιάζουν με τραγούδια: απλή μελωδική γραμμή και χρήση της επανάληψης.

Η μελωδική γραμμή αποτελείται από συνδεδεμένες νότες, καθώς οι νότες κινούνται συνήθως σε διαστήματα τόνου. Το τραγούδι έχει μεσαία tessitura με εννέα νότες έκταση (μία νότα μεγαλύτερη από μια οκτάβα). Δεν υπάρχουν παρατεταμένες νότες, οπότε οι φράσεις είναι πολύ οριζόντιες. Τελική καταληκτική νότα είναι το Μι. Δίνεται έμφαση στο Λα, και το Μι. Υπάρχουν επίσης μερικές ατελείς πτώσεις σε Σι και Φα. Το κομμάτι είναι σε μέτρο 4/4 και κινείται με πολύ αργό ρυθμό, Adagio.

[Σημ. του διδάσκοντα: Είναι ίσως σωστό, ως κλίμακα να θεωρηθεί ο Φρυγικός πεντατονικός τρόπος με Μι, φα, λα, σι, ντο, που είναι και η τυπική ημιτονική κλίμακα της Ιαπωνίας. Στις σύγχρονες οργανικές εκτελέσεις με Koto στο Youtube ωστόσο, κυριαρχεί η αίσθηση της Λα ελάσσοντας πεντατονικής με την χρήση του Λα επίσης ως ισοκρατήμα].

Επίλογος και σχετικά link

Τα άνθη κερασιάς, είναι απίστευτα όμορφα και δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι μια κουλτούρα που βασίζεται στην ηρεμία και την συλλογή των Σίντο και Ζεν θα έγραφε γι' αυτά ένα τραγούδι και θα συνέχιζε να το τιμά για αιώνες με ένα παραδοσιακό όργανο όπως το Koto.

Πηγές:

Β. Δ.-Β. -Β1 -4ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας- Δεκέμβριος 2020.

Επιστροφή στην λίστα: Β_Ασία

Επόμενη εργασία: Ινδονησία, Γκαμελάν: Γ. Σ.-Δ. -Β1